Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyła oferty w kolejnym przetargu na prace projektowe i budowlane dotyczące poprawy kolejowego dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Jest to następne postępowanie, w którym inwestor nie otrzymał żadnej propozycji, która nie mieści się w przewidzianym budżecie.
Do zamawiającego trafiły cztery oferty od firm: Porr (1,394 mld zł), Torpol (1,263 mld zł) oraz Budimex (1,911 mld zł), a także konsorcjum Strabag Polska i Krakowskie Zakłady Automatyki (1,331 mld zł). Budżet przewidywany na realizację tej inwestycji jest równy 1,005 mld zł.
Poza ceną (85%) przy ocenie ofert inwestor będzie brał pod uwagę również termin realizacji (10%) oraz przewóz blokowy rozjazdów i ich zabudowa (5%). Niemniej jednak, wszyscy oferenci zaproponowali 30 sztuk rozjazdów objętych przewozem blokowym ponad zakres obligatoryjny, a dodatkowo prawie wszyscy startujący w przetargu zapewnili gwarancję o długości 31 miesięcy, jedynie Porr zaproponował 37 miesięcy gwarancji.
Wykonawca, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie zobowiązany do opracowania projektów wykonawczych, a także uzyskania wszystkich wymaganych uzgodnień, oraz przeprowadzenia wszystkich robót budowlanych, które obejmują przebudowę i rozbudowę układów torowych oraz przebudowę pozostałej kolejowej infrastruktury towarzyszącej na stacji Szczecin Port Centralny. Równolegle prowadzony jest przetarg na przeprowadzenie prac na stacji Świnoujście (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Mimo cen, które znacznie przekraczają zakładaną kwotę to zawarcie umowy jest całkiem realne. Wszystko to dzięki ostatniej decyzji rządu, zgodnie z którą zwiększona została kwota na inwestycje kolejowe (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). Najistotniejszym punktem są tu inwestycje dotyczące poprawy dostępności do polskich portów.
W ogólności jest jeden z pięciu przetargów prowadzonych przez PKP PLK, prowadzący do poprawy dostępności kolejowej do któregoś z polskich portów. Poza dwoma postępowaniami dla Szczecina i Świnoujścia trwają również te, które mające na celu znalezienie wykonawców prac dla portu w Gdańsku (dwa przetargi) oraz w Gdyni (jeden przetarg).
W żadnym z nich PKP PLK nie otrzymała propozycji, która mieściłaby się w przewidywanym budżecie. Łącznie, aby podpisać umowy z wykonawcami, którzy zaproponowali najniższe ceny, brakuje 1,945 mld zł.